Ons atelier

Ons atelier

Het atelier is annex verbonden aan de Galerij met onze afgewerkte inlijstingen of kaders omringt door een uitgebreid gamma van hoekstalen en passe-partout kleuren.

Wij maken voor 90% nog alles zelf. Wij blijven streven voor ‘kwaliteit’ op maat en naar (uw) smaak. Uw kostbaar werk zal na een professionele aanpak een artistieke meerwaarde uitstralen!

Moest u twijfels hebben in het eindresultaat helpen we u altijd op weg met een didactische voorstelling.

Gezien de lijsten op een ambachtelijke en artistieke wijze worden vervaardigd is het beroep onderhevig aan de nodige materialenkennis en de ‘Wet van Murphy’ dus vragen wij onze termijnen te respecteren.

  • Vakmanschap

    Het verschil tussen een kader of inlijsting op maat gemaakt door een vakman en een goedkoop massa-product van de industrie, is de zorg en meesterschap met welke de kader is gemaakt.

    Om de perfecte inlijsting te maken, zijn er meerdere keuzen, te veel om ze hier allemaal te noemen die door de vakman zijn gemaakt. Hier zijn de vier voornaamste stappen:

  • Wat is een passe-partout?

    Een goede passe-partout is een zuurvrij karton naar keuze van kleur en dikte, welke op maat perfect rond het ‘medium’ of werk wordt uitgesneden met speciale mesjes, zodanig dat het glas niet in aanraking kan komen met het werk.

    Dit om conserverende redenen.

    In een professioneel passe-partout karton zijn geen schadelijke zuren meer aanwezig om eventuele (vergelende) schade aan het werk te veroorzaken.

    Een passe-partout kan verfraaid worden met biezen, kleurtechnieken, in 'verdiepingen' of lagen gelegd worden, uitsparingen, Franse of Engelse stijl, enz…..

    Hierover eventuele demonstratie in de galerie…

  • Wat is een bies?

    Een bies is een diepte boordje aan de binnenkant van de passe-partout of een schuin scheidingsboordje tussen het werk en de passe-partout.

    Deze moet ook zodanig behandeld zijn dat ze het werk niet kan of mag beschadigen.

    Een bies kan uit allerlei materiaal bestaan: een houten of metalen profieltje, dik zuurvrij passe-partout karton, etc... mogelijk wel- of niet verguld.

  • Welk soort glas kiezen?

    Bij voorkeur 2 mm dik, of dikker naar gelang de grootte van het kader. Kaderglas bestaat meestal uit gewoon 'float' glas.
    Is ook verkrijgbaar in anti UltraViolet glas, nl.'anti-UV glas'.

    Dit glas beschermt het onderliggend werk in het kader tegen schadelijke UV stralen van de zon. Deze stralen doen traag de kleuren van het werk verfletsen en beschadigen na lange tijd ook de struktuurvezels van het papier en/of andere stoffen.

    Derde en duurste soort glas is 'Ontspiegeld (en anti-UV) glas'. Dit glas is vrij van reflecterende of spiegelende schitteringen. Zodanig zelfs dat het glas bijna niet meer zichtbaar is in het kader. Dit glas is redelijk duur en in de handel of lijstenatelier te verkrijgen. Wordt meestal gebruikt voor waardevolle stukken of in musea.

  • Welke rug voor mijn kader kiezen?

    De rug is even belangrijk als de rest van het kader.
    Ze moet goed afsluiten en dus vocht, stof en ongewenste indringers als 'donderbeestjes' (zeer kleine vliegjes) buiten houden.

    De rug moet ook sterk genoeg zijn om er een ophangkabel aan te kunnen monteren. Is eventueel aan de lijst ook mogelijk. Daarom bestaat een goede kaderrug meestal uit hout (triplex) of MDF.

    Unaliet (soort hardboard) bijvoorbeeld mag nooit gebruikt worden. Deze bevat te veel schadelijke zuren!

  • De lijst, frame ofwel kader

    Deze bestaat meestal uit hout, aluminium of kunststof. De frame ofwel kader heeft de voornaamste functie al het bovenbesproken materiaal samen vast te houden.

    Dit is ook precies maatwerk van de bovenste plank. Naargelang het toegestane prijskaartje wordt ze gekleurd, verguld, gepatineerd, enz. tot 'verstekloos' afgewerkt volgens de regels der kunsten!